Jak efektivně vyčistit zanesené vstřikovače paliva a předejít poškození motoru

Jak efektivně vyčistit zanesené vstřikovače paliva a předejít poškození motoru

Moderní spalovací motory čelí většímu riziku zanášení nečistotami než jejich starší protějšky. Nečistoty se tvoří nejen v mechanice motoru, ale i v sacím systému a palivové soustavě. Tento problém je zvláště závažný, protože zanášení motoru může vést až k jeho poškození. Nečistoty, známé jako karbon, se tvoří z oleje a paliva a mohou mít různou tvrdost a konzistenci. Vznikají hlavně v teplých částech motoru - od olejové vany, přes písty, až po spalovací prostor a vstřikovače.

Typy vstřikovačů a jejich čištění

Různé typy motorů vyžadují specifické vstřikovače – od nepřímého vstřikování benzínu až po složitější systémy v dieselových motorech, jako je common-rail. Nezávisle na typu paliva se metody čištění dělí na mechanické a chemické, a to buď po demontáži vstřikovače, nebo bez ní.

Nebezpečí zanášení vstřikovačů

Zanášení vstřikovačů může vážně poškodit motor. Při špatné funkci vstřikovače dochází k narušení správného hoření, což vede k nadměrnému kouření a tepelnému namáhání pístů. To může způsobit jejich propálení nebo prasknutí, zejména u moderních motorů s přímým vstřikem.

Chemická cesta čištění

Stále populárnější metodou čištění je chemická cesta, kterou nabízí například společnost BG Products. Tato metoda umožňuje čištění bez demontáže vstřikovačů a dokáže účinně vyčistit nejen samotné vstřikovače, ale i spalovací prostor. Nicméně, chemické čištění je účinné pouze v případě, že vstřikovače nejsou extrémně zanesené.

Ultrazvukové čištění - jednoduchá a účinná metoda

Ultrazvukové čištění využívá kavitace k odstranění nečistot a je efektivním způsobem, jak vyčistit demontované vstřikovače. Tato metoda je rychlá a spolehlivá, ale pro posouzení skutečného stavu vstřikovačů je třeba provést testování na speciálních stanicích.

Co dělat s vstřikovači dieselových motorů

Pro vstřikovače dieselových motorů s common-railem je nutné přesné testování na zkušební stanici, aby se zjistily změny v kalibrační hodnotě vstřikovače. V případě špatného fungování je často lepší vstřikovač rovnou vyměnit.

Aditiva v palivu: prevence nebo léčba?

Aditiva přidaná do paliva mohou pomáhat udržet palivovou soustavu čistou, zejména u nových vozidel. Nicméně u starších vozidel s vysokým nájezdem už nemusí být tak účinná.

Vyhledávání